Van egy vállalkozásod, de nincs elég vevőd. Csináltatsz egy weboldalt, jelen vagy a facebookon, de így sincs átütő sikered. Mit csinálsz rosszul? Hááát… csepp vagy a tengerben.
Sokan indítanak úgy vállalkozást, hogy profik a szakmájukban, van egy jó ötletük és már nem az idejüket akarják eladni a munkáltatójuknak, hanem saját maguk urai szeretnének lenni. Azonban hamar kiderül, hogy még a jó bornak is kell a cégér. Ha nem tudnak rólad, akkor bármilyen jó is a terméked, szolgáltatásod, hogyan fogod eladni? Legkézenfekvőbb, hogy készítsünk egy honlapot, hisz ma már szinte mindenki az internetet használja, ha keres valamit.
Amikor megkérdezek egy cégvezetőt, hogy milyen honlapot szeretne, a válasz többnyire az, hogy egy nagyon egyszerűt. Legyen rajta egy rövid bemutatkozás, valami a termékről, szolgáltatásról és legyen egy kapcsolat oldal az elérhetőséggel. Következő kérdésem, hogy miért is szeretne weboldalt? A legtöbb esetben az a válasz, hogy azért, mert ettől reméli, hogy megnő a forgalom. Sajnos ez nem így van.
Egy egyszerű weboldal nem fog semmit eladni. Hogy miért? Mert senki nem fog rátalálni.
Persze az az egyszerű weboldal is jobb mintha nem lenne semmi, de csupán olyan mint egy névjegykártya. Odaadod valakinek, aki ha szüksége van rád, előkeresi, és fel tud hívni telefonon. Ha van egy ilyen információs weboldalad, akkor aki konkrétan téged keres, az megtalál. Beírja a google-be a céged nevét és máris ott van egy kis bemutatkozás rólad, a telefonszámod, meg hogy mivel is foglalkozol.
Node mi van azokkal, akik sosem hallottak rólad? Ha valaki egy vicces telefontokot szeretne ajándékozni a barátjának, és Te pont telefontokokat árulsz, már dörzsölöd is a tenyered, hisz jön a vásárló. Beírja a keresőbe, hogy „vicces telefontok”. És hopp, talál is boltokat. A tiéd is ott lesz a sorban. A száznegyvenedik oldalon. Senki nem lapoz kettőt sem a googlben, nemhogy száznegyvenet, így esélyed nincs, hogy eladj. Egy felmérés szerint maximum az első tizenöt helyet nézzük meg.
Na jó, de ki kerül az első oldalra? Aki fizet érte, vagy akinek keresőoptimalizált az oldala.
A keresőoptimalizálás, vagy SEO (Search Engine Optimization) a weboldalad keresőoldalakon elfoglalt helyének javítását jelenti, ami fontos része a marketing startégiának. A SEO figyelembe veszi a keresőmotorok működését és az emberek keresési szokásait (kulcsszavakat, preferált keresőket).
A keresőoptimalizálás folyamatáról írott könyvekkel könyvtárakat lehetne megtölteni, ráadásul ez egy olyan „tudomány”, ami folyamatosan változik. Rengeteg apró trükkel lehet javítani weboldal pozícióit, ezek közül a legfontosabb összetevői ennek a folyamatnak:
- Olyan domain nevet válassz, ami a tevékenységedről szól, ez lesz a legfőbb kulcsszó!
- Nagyon fontos, hogy pontosan ismerd a célközönségedet, ismerd a szófordulatait, hogy mire van szüksége, hogy tényleg meg tudd őket szólítani.
- Fontos a megfelelő, a célközönséged által használt 4-5 kulcsszó kiválasztása, amire optimalizálni fogod az oldalad.
- A weblapod oldalainak tartalmát úgy kell kialakítani, olyan szövegeket szükséges írnod, amelyekben a kulcsszavak optimális mértékben szerepelnek.
- A keresőmotorok szeretik az élő oldalakat, így fontos, hogy sűrűn frissüljön az oldalad. Legjobb, ha blogolsz.
- Ne legyen túl rövid egy-egy oldal, fontos a szöveg mennyisége és az, hogy jó címet adj az írásodnak.
- A keresők szeretik, ha a weboldaladra sok külső link mutat, érdemesnek találják arra, hogy megmutassák, hisz sokan, mások is hasznosnak érzik az oldaladat. Kezdj linképítésbe!
- Mivel a keresőoptimalizálás hosszú folyamat, fontos a rendszeres visszamérés, analízis, hogy tudd, jó irányba haladsz.
Ezt még nehezíti, hogy a konkurenciád is azon töri a fejét, hogyan tudna jobb helyezést elérni. Szóval nem dőlhetsz hátra, ha egyszer felkerültél az első oldalra!
És persze felvetődik a kérdés, hogy mennyi idő alatt érhető el eredmény? Ez nagymértékben függ attól, hogy milyen ágazatban tevékenykedsz, illetve milyen kulcsszavakat választottál. Ha napkollektorokat árulsz, hamarabb lesz eredmény, mintha telefontokokat. És ha találsz olyan kulcsszót, amit a célközönséged használ, de a konkurencia nem optimalizált rá, akkor is hamarabb várható eredmény. Legalább 3-4 hónap mire látványos eredményt érhetsz el.