Minden ember jól meghatározható személyiségjegyekkel rendelkezik. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy egy adott személyiségjegyű emberhez mi áll közel, akkor ismeretlenül is meg fogjuk tudni úgy szólítani, hogy felkeltsük a figyelmét. Ha a vállalkozásunkat egy bizonyos személyiségjegynek megfelelő ruhába öltöztetjük és következetesen így kommunikálunk, akkor az ilyen személyiségű emberek érteni fognak bennünket, bizalmat keltünk bennük.
A személyiségjegyek tulajdonságainak meghatározásakor nem kell újat kitalálnunk, használhatjuk az arcehtípusok sok ezer éve működő, és modern kori tudósok által finomított rendszerét. Ha az archetípusokra jellemző tulajdonságokat alkalmazzuk az üzleti világban, ahogy azt a Archetípusok a marketingben című írásomban említettem, a célközönségünkhöz hatékonyabban tudunk kommunikálni. Ehhez azonban ismernünk kell a tizenkét archetípus jellemzőit.
Az ártatlan
Az ártatlan, vagy álmodozó típus a jóság és a tisztaság bajnoka, célja a boldogság keresése. Nincs bennük semmiféle mesterkélt, viszolyognak a rossztól. Ilyenek például a bio gyümölcslevek. Nincs bennük semmi furcsa, csak a gyümölcs. Megtestesítői a szentként tisztelt emberek, szerzetesek, vagy például Tom Hanks alakította Forest Gump.
Főbb tulajdonságai a jóság, tisztaság, fiatalság, egyszerűség, természetesség, hűség, törékenység, optimizmus. Hátránya, hogy naivnak, unalmasnak, gyerekesnek tűnhet.
Vállalkozásunk ígérete az egyszerűség: emberek, megbízhatóak, becsületesek, egyszerűek vagyunk, nosztalgiával gondolhattok ránk. Vásárlóink az egyenes, trükkmentes ajánlatokat szeretik, vonzódnak az optimista márkákhoz. Nem szeretik azokat a reklámokat, ahol utasítják őket, vagy a bűntudat ébresztésével operálnak.
Vigyázz, nehogy korruptnak, megtévesztőnek tűnj!
Aki jól csinálja: Dove szappan, The Body Shop, természetes összetételű termékek, pl. gyümölcslevek
A szerető
A szerető érzéki örömökre vágyik, a szerelmet keresi, célja az intimitás létrehozása, a szeretet ösztönzése. Fontos, hogy olyan emberek vegyék körül, akiket szeret. Retteg attól, hogy nem fogják szeretni. Ha szeretjük magunkat, akkor úgy érezzük, hogy természetesen jár nekünk, amire szükségünk van, nem kérdőjelezzük meg magunkat, hanem egyszerűen birtokba vesszük a világunkat. A szerető olyan dolgokkal veszi körül magát, melyekhez érzelmileg kötődik, amelyekkel kényeztetheti magát: parfűm, ruha, édesség. Ezt a típust idézi sok hollywoodi filmsztár, zenész, író, modell.
Főbb tulajdonságai a szenvedélyesség, érzékiség, intimitás, romantika, szépség. Hátránya, hogy lehet önfeláldozó, rögeszmés, vagy sekélyes.
Vállalkozásunk ígérete a szenvedély: segítünk az embereknek, hogy érezzék, tartoznak valakihez, hogy élvezzék az ezzel járó intimitást, a kapcsolatokat. Ügyfeleinknek fontos az esztétikai megjelenés, keresik a prémium minőséget, amelyek biztosítják számukra, hogy mások szemében vonzóbbá válnak. Reklámjaid az egyénhez szóljanak, az érzékiségre fektetve a hangsúlyt, alakíts ki misztikus légkört!
Vigyázz, te “szerelmes” ajánlatokat adsz, nem mutatkozhatsz olcsónak, üzleti jellegűnek!
Aki jól csinálja: Victoria’s Secret, Godiva csokoládé, Coco Chanel, Bailey’s
A hős
A hős, vagy harcos típus célja, hogy megmentse a világot, retteg a gyengeségtől és a kudarctól. Mindig bátran cselekszik, kiáll a meggyőződése mellett, bármilyen nagy is a baj, megtalálja a kiutat. Jól viseli a veszélyt, élvezi a kiélezett helyzeteket, vonzódik a zűrzavarhoz, mert ebben tud igazán bizonyítani. Olyan mint egy tűzoltó. A James Bond féle hősök kiállnak a maggyőződésükért, megmentik a világot. Lehetünk Supermanek, vagy csak egyszerű cégvezetők, akik felforgatunk egy vállalatot, hogy megmentsük a csődtől.
Főbb tulajdonságai a bátorság, merészség, erő, magabiztosság, jó minőség. Hibái az arrogancia, agresszivitás, könyörtelenség.
Vállalkozásunk ígérete a győzelem: ha győztes akarsz lenni, csatlakozz hozzám. Ügyfeleink értékelik a a termékeink minőségét, hatékonyságát, úgy érzik, döntéseikkel megelőznek másokat, győztesek lehetnek. Márkánk kifogástalan minőséget és piacvezető státuszt kell sugározzon. Nem kedvelik a cuki, vicces reklámokat, hiszen ők nagyfiúk.
Vigyázz, ne engedd, hogy más értékesebbnek mutatkozzon, megelőzzön!
Aki jól csinálja: Nike, BMW, Duracell
A bohóc
A bohóc látszólag remekül érzi magát, mindig mókás és vidám, élvezi az életet, eközben azonban fontos mondanivalója van. Hamar megunja a dolgokat, és szereti áthágni a szabályokat, így szerepe nem kockázatmentes. Mindennél jobban gyűlöli az unalmat. A jó személyi titkárok sorolhatóak ehhez a típushoz. Az udvari bolod, a bohóc ki meri mondani azt, amit mások nem, így nagy befolyásra tehet szert. Hiába provokálja a környezetét, megbocsájtjuk neki, mert rámutat gyengéinkre, a visszásságokra.
Főbb tulajdonságai a a spontaneitás, a szellemesség, rugalmasság, merészség, a játékosság, a nevetés, a humor, a különcség. Hibája, hogy sok esetben felelőtlen, kegyetlen és szomorú.
Vállalkozásunk ígérete a szórakozás: itt jól fogod magad érezni. Ügyfeleink azokat a hirdetéseket kedvelik, melyek játékosak, újszerűek, az élet komolyságáról, az élet fontos területeiről szólnak. Az átlagos nem elég jó nekik, nem szeretik. Általában fiatalokat célzunk meg, akik a pillanatban élnek, nekik viszont érdemes túlzó szóképeket használni, finoman provokálni őket.
Vigyázz, nehogy túl szigorúnak tűnj, vagy komoly helyzetbe kerülj!
Aki jól csinálja: Old Spice, M&M’s csokigolyók
Az alkotó
Az alkotó, vagy művész típust gyakran megszállja az ihlet, ő az, aki képes arra, hogy az álmait, a képzeletét a gyakorlatba átültesse. Célja, hogy maradandót hozzon létre. Ilyenek az írók, művészek, tudósok, akiket hajt az alkotás, az újítás vágya. Az ilyen típusú ember számára az önkifejezés az alkalmazkodásnál is fontosabb, határozott jövőképe van, retteg a középszerűségtől.
Főbb tulajdonságuk, hogy nem konformisták, kreatívak, fantáziadúsak, innovatívak, művészek, egyedire törekednek. Hibájuk, hogy önelégültnek, narcisztikusnak tűnhetnek.
Vállalkozásunk ígérete az eredetiség: az emberi kreativitás felszabadítói vagyunk, segítünk az önkifejezésben, hogy a képzeletből valóság legyen. Ügyfeleink próbálják elkerülni a hirdetéseket, de a határokat feszegető, az új típusúakat élvezik. Nehéz elnyerni a figyelmüket, de ha sikerül, akkor hálás közönségnek bizonyulnak.
Vigyázz, könnyen elveszítheted ügyfeleidet, ha másoláson kapnak, vagy csak ötlettelen árakciókkal bombázod őket.
Aki jól csinálja: Lego, Crayola, Canon
Az uralkodó
Az uralkodó, vagy király típus kézbe veszi az irányítást, a hatalom, az uralkodás képességét tanítja, leginkább a bukástól tart. Arra késztet, hogy fontosnak érezzük magunkat és észrevegyük saját nagyszerűségünket, rendet tesz a zűrzavarban. Sikeres és prosperáló céget, szervezetet vagy családot kíván létrehozni. Gyakran dolgoznak olyan épületben, amelyeket dór oszlopok díszítenek, és az antik kultúrát idézik.
Főbb tulajdonságuk a magabiztosság, irányítás, tisztesség, erő, férfiasság. Hibái, hogy merevnek, dirigálónak, néha méltatlankodónak tűnhet.
Vállalkozásunk ígérete a hatalom: a segítségemmel stabillá teszlek, uralni fogod a környezetedet. Ügyfeleink szeretik, ha úgy kommunikálunk hozzájuk, hogy az megerősítse pozíciójukat, stabilitásukat, lenézik a leereszkedő, butácska hirdetéseket. Fontos, hogy hitelesen csak úgy kommunikálhatsz, ha tényleg piacvezető vagy.
Vigyázz, nehogy gyengének lássanak, valamiben legyőzzenek!
Aki jól csinálja: SAP, Rolex, Mercedes, American Express
Az acrhetípusokról szóló sorozat részei:
Archetípusok a marketingben » - Az arcehítpusok szerepe a vállalkozásod karakteres megjelenésébenArchetípusok 1 » - A 12 archetípus közül az első hat tulajdonságainak leírása
Archetípusok 2 » - A maradék hat archetípus leírása