Egy vállalkozás legnagyobb értéke az a jól felépített, karbantartott adatbázis, amiben az érdeklődők, vevők adatait, elérhetőségeit tárolja. Őket egyszer már elérted, a reklám drága, nem szükséges újra és újra újabb embereket megcéloznod.
Biztos veled is megtörtént már, hogy a vasárnapi ebéded közben csörgött a telefon és egy kedves hang úgy darált le 30 mondatot, hogy esélyt sem hagyott, hogy megszólalj. Te is kapsz ingyenes reklámújságot, elektronikus leveleket. Nem kértük ezeket, haragszunk értük, de szinte biztosan mindenki vásárolt már már úgy, hogy valami ezek közül keltette fel az érdeklődését. Naná, hogy nem véletlenül kapjuk ezeket.
A reklámújságoknál egyszerű dolga van a hirdetőnek, hisz ahol lát egy postaládát, oda bedob egy újságot. Viszont drága a nyomda, a kézbesítés. Sokkal olcsóbb a telefon és még annál is olcsóbb egy e-mailt megírni és elküldeni sok ezer embernek.
Kézenfekvő, hogy akkor szerezzünk egy csomó e-mail címet és küldjünk nekik levelet. Ezzel csupán két probléma van. Egyrészt, ha illegálisan jutunk címekhez, azt azért büntetik, másrészt ha csak úgy lövöldözünk a nagyvilágba, akkor kicsi eséllyel találunk olyan valakit, aki pont ennek hatására fog vásárolni. Legtöbben spamnek tekintjük az ilyen leveleket és olvasatlanul mozgatjuk a kukába.
Ha okosan csináljuk, az e-mail címlista építésében óriási lehetőség van. De mit jelent az okosan szócska?
A spamnél az egyik probléma az, hogy mindenkit megbombázunk vele. Te sem szeretsz ilyen leveleket kapni. Azonban mindenki feliratkozik az őt érdeklő hírlevelekre. Nem sokra, mert senki nem szeret hírleveleket olvasni, de az érdeklődésének megfelelő néhányra igen. Attól lesz minőségi a címlistád, ha a potenciális érdeklődőidet, a célcsoportodat gyűjtöd egybe. Míg a spam-et sok tízezer embernek küldöd el, akik közül persze néhány vásárol, egy minőségi listán lehet, hogy csak két-háromezer ember szerepel, de amikor nekik küldesz egy kampányod során levelet, akkor lehet, hogy a lista harmada rendelni fog.
Vállalkozók vagyunk, abból élünk, hogy eladunk. Vállalkozók, nem pedig gazemberek! A célunk az, hogy úgy adjunk el, hogy közben a lehető legkevésbé zavarjuk az embereket. És itt jön a másik fontos különbség a spamhez képest: legális címlistával dolgozunk. Mitől lesz egy lista legális? Attól, hogy elkérjük az emberek e-mail címét, amelyet ők önként adnak meg.
Szóval a kérdés, hogy ki akar hírlevelet kapni? A válasz az, hogy nagyjából senki. Emiatt nagyon kreatívnak kell lennünk, ha hatékony címlistát akarunk építeni, hogy rá tudjuk venni az embereket, hogy mégis megadják az e-mail címüket. És nagy különbség, hogy aki így megadja a címét, azt tényleg érdekli az ajánlatunk.
Többféleképpen tudunk listát építeni. Az egyik módszer, hogy csinálunk egy nyereményjátékot. Az emberek szeretnek játszani, ezt használjuk ki. Akár egy tényleg értékes nyereményt is kisorsolhatunk a regisztrálók között. Viszont ez a lista sem lesz egy igazán minőségi lista. Az emberek a nyereményért regisztrálnak, így a hírleveleinkkel nem biztos, hogy sokáig fenn tudjuk tartani az érdeklődésüket, le fognak iratkozni.
A jobb, de lassabb módszer, amikor valami olyat ajánlunk az e-mail címért cserébe, ami hasznos a számukra, azért regisztrálnak, hogy ehhez az értékes információhoz jussanak. Ameddig pedig hasznos dolgokat kapnak tőlünk, addig tagjai maradnak a listánknak.
Ha például a kiszáradt bőrödre keresel megoldást, akkor rá fogsz találni olyan webshopokra, amelyek szappanokat árulnak. Zöld szappan, száraz bőrre, 2700 forint. Lehet, hogy megveszed, ha szerencséd van használ is, de valószínűbb, hogy nem. Aztán ráakadsz egy weboldalra, ahol sok hasznos dolgot olvashatsz a kozmetikumokról, ahol találsz egy kérdőívet, hogy megtudd mi volna a te bőrödre jó. Persze, hogy kitöltöd és megadod a címed, hogy havonta egyszer küldjenek neked még hasznos dolgokat. És nagy az esélye, hogy tényleg olyan szappant fogsz tudni rendelni, ami használ.
Ezzel pedig azon kívül, hogy a bolt megszerezte az e-mail címedet, még több legyet ütött egy csapásra. Sok mindent megtudott rólad, így olyan egyéb dolgokat is tud ajánlani, amire tényleg szükséged lehet, ráadásul ezt úgy, hogy nem nem fogod zaklatásnak érezni. Emiatt a bizalmadba fogadod, úgy érzed, hogy itt törődnek veled. Ha a hírleveleikben nem csak a termékeik reklámjait küldi ezután, hanem izgalmas információkat is megosztanak veled — pl cikk a bio kozmetikumokról —, akkor szívesen fogod megnyitni a leveleiket. És esélyes lesz, hogy a hajfestékedet is tőlük rendeled majd, sőt nem leszel ideges, ha Karácsony előtt kapsz tőlük egy levelet, hogy rendelj az akciós termékeikből.
Ezt a folyamatot pedig nagyon jól lehet automatizálni. Egyszer elkészíted a weboldaladat, mögé teszel egy esemény vezérelt levélküldő rendszer, egy számlázó alkalmazást, beidőzíted a posztjaidat, kampányaidat, és ezek így együtt, helyetted dolgoznak majd. Olyankor is építed a kapcsolatokat az érdeklődőkkel, eladod a termékeidet, amikor a családoddal egy tengerparton nyaralsz.