Az előző írásban bemutattam hat archetípus jellemzőit, most a maradék hat bemutatása következik. Lehet, hogy már magadra is ismertél. Az is lehet, hogy több archetípus is jellemző rád, és ez nem lehet, hanem biztos. Nagyon ritkán vannak tiszta jellemek, leginkább ezek keverékei vagyunk. Azonban a vállalkozásunknak célszerű egyet kiválasztani, ezen a nyelven kommunikálni az érdeklődőink felé, hogy ne zavarjuk meg őket.
Varázsló
A varázsló típus célja, hogy valóra váltsa az álmokat, szerepe az átváltozás. Meg akarja érteni az univerzumot és közben keresi benne a helyét, azonban a varázslók félnek a felfedezésük negatív következményeitől. Feladatának tekinti, hogy különlegeset hozzon létre a világban. Ilyen ember volt Nikola Tesla, Steve Jobs, de ezt a típust személyesítik meg a plasztikai sebészek is. Sokszor feltűnik a varázsló a tisztítószerreklámokban, csupán egy csettintés és a kosz eltűnik.
Főbb tulajdonságai az átalakulás, megújulás, meglepetés, misztikusság, idealizmus, fantáziadússág. Hibáik, hogy manipulatívak, tisztességtelenek, a valóságtól elszakadottnak tűnhetnek.
Vállalkozásunk ígérete a tudás: segítünk az embereknek átalakítani a világukat, átvezetjük őket az élmények birodalmába, velünk bölcsebbé válhatnak, akár képesek lesznek befolyásolni más embereket. A tömegek helyett az egyénre érdemes fókuszálunk, hogy az ügyfeleink érezhessék a törődésünket, így a saját ösztöneikben bízva választanak majd bennünket. Hirdetéseinknek nagyon fantáziadúsnak, inspirálónak kell lenniük.
Vigyázz, nem szabad túl struktúráltnak, sem túl felszínesnek lenned!
Aki jól csinálja: Disney, Apple, tisztítószerek
Felfedező
A felfedező típus célja az új élmények megélése, a felfedezés öröme. Leginkább az a vágy hajtja őket, hogy megtudják, mi az, ami leginkább nekik való. Örök elégedetlenek, nyugtalanok, kíváncsiak, szeretnék megőrizni függetlenségüket. Minden érdekli őket, nyitottak, gyűlölik a megfelelést. Nem csak földrajzi értelemben lehetnek felfedezők, izgatja őket az új, legyen az termék, vagy szolgáltatás. Tipikus képviselője ennek a csoportnak Erőss Zsolt
Főbb tulajdonságai a nyugtalanság, kalandvágy, függetlenség, szabadság, úttörő szerep. Hibájuk, hogy céltalanok és szétszórtak lehetnek.
Vállalkozásunk ígérete a szabadság: ha velünk tartasz, izgalmas kalandokban lesz részed, szabad leszel, megvalósíthatod önmagad. Keltsük fel a vágyát ügyfeleinknek, hogy együtt, közösen vegyünk részt a kalandokban.
Vigyázz, ne legyél túl merev, hivatalos, ne kínálj standard megoldásokat!
Aki jól csinálja: The North Face, Jeep, Red Bull, Go Pro
Átlagember
Az átlagember típus szeret mindenkivel jóban lenni, szívesen alkalmazkodik, ő a jófiú, a hétköznapi srác. Úgy van jól, ahogy van. Az üzleti világban az átlagember mindenkivel szót ért, könnyen tud kapcsolatokat kialakítani, ilyen például egy üzletkötő. Az átlagember egyszerűen csak tartozni akar valahová, érezni akarja, hogy valaminek a része. Nem akar kitűnni, de fél attól is, hogy nem törődnek vele.
Főbb tulajdonságai, hogy barátságos, empatikus, megbízható, észrevétlen. Hibája, hogy sokszor tűnik gyengének, felületesnek és befolyásolhatónak.
Vállalkozásunk ígérete a valahová tartozás élménye: gyere közénk, itt jól fogod érezni magad. Két lábbal álljunk a földön, a megjelenésük a becsületességet és megbízhatóságot sugallja, hiszen ügyfeleink a megbízhatóságot tartják értékesnek. Inkább a jól ismert, mint az ismeretlent kedvelik és csak a megbízható cégekért tudnak rajongani.
Vigyázz, ne tűnj mohónak, elitistának!
Aki jól csinálja: IKEA, eBay, Visa
Lázadó
A lázadó típus az örök csavargó, a rossz arcú, aki áthágja a szabályokat és nem tűri a status quo-t, a “fennálló” rendet, retteg a tehetetlenségtől. Ilyen lázadók a garbós művészek, akik szemben állnak az öltönyös uralkodó osztállyal. Tipikus lázadó Lisbeth a Tetovált lányból.
Fő tulajdonságai, hogy bátor, lendületes, mer forradalmat csinálni, kihívó, vad, nyers. Hibája, hogy pusztítóvá, ellenőrizhetetlenné, nihilisztikussá válhat.
Vállalkozásunk ígérete a forradalom: ha velem tartasz, meg tudod változtatni az életedet. Legyünk szokatlanok, egyediek, sokkolóak, ne akarjunk tömegtermék lenni. A sikeres márkáknak kultikus követőtáboruk lesz. Egy vállalkozás indításához kell valamennyi lázadó típus, hisz felrúgjuk a hagyományokat, valami újat hozunk létre. Azonban, ha rosszul mérjük fel a helyzetet, a lendületesség átcsaphat rombolásba. A kezdetekben az Apple markánsan testesítette meg ezt az archetípust. Logójában megjelenik a tiltott alma, a kiűzetés az édenből, megkérdőjelezve a tényt, az IBM hegemóniáját.
Vigyázz, ne legyél túl népszerű, vagy könnyen megvásárolható!
Aki jól csinálja: Herley Davidson, Virgin
Bölcs
A bölcs típus keresi az igazságot, segít megértenünk a világot, minden helyzetben meg akarja találni a bölcsességet, fél a tudatlanságtól, attól, hogy át akarják verni. Helyzetüknél fogva ezt sugallják az egyetemek.
Főbb tulajdonságai a gondolkodás, információ befogadás, nyitottság, fejlődés. Hibája, hogy néha túl pedáns, önelégült és távolságtartó.
Vállalkozásunk ígérete a bölcsesség: velem új tudásra tehetsz szert. Ügyfeleink új információforrásokat keresnek, hisznek abban, hogy a tudás megszerzése által többé válnak. Kedvelik a gondolkodást, kihívást jelentő hirdetéseket, használhatunk szimbolikus képeket, magasztosabb szókincset, szóvicceket, amelyek arra biztatják őket, hogy új módon gondolkodjanak.
Vigyázz, nehogy leereszkedő legyél, vagy butának tűnj!
Aki jól csinálja: National Geographic, Google
Gondoskodó
A gondoskodó típust az a vágy hajtja, hogy segítsen embertársain, megóvja őket a bajtól, taszítja az önzés és a hálátlanság. Ez az archetípus jut eszünkbe az orvosokról, ápolókról, a szociális munkásokról, tipikus példája Ghandi, vagy Teréz anya.
Fő tulajdonságai a védelem, biztonság, együttérzés. Hibája, hogy manipulatív lehet, társfüggő, vagy mazochisztikus.
Vállalkozásunk ígérete a törődés: mi vigyázunk rád, támogatunk, törődünk veled. Elengedhetetlen, hogy az ügyfeleink megbízzanak bennünk, fontos, hogy elismerést kapjanak tőlünk. Az érzelmekre ható hirdetéseket kedvelik, míg az agresszíveket elítélik.
Vigyázz, termékeid nehogy környezetszennyezőek, károsak, kizsákmányolóak legyenek!
Aki jól csinálja: Volvo, Unicef, Johnson & Johnson
Az acrhetípusokról szóló sorozat részei:
Archetípusok a marketingben » - Az arcehítpusok szerepe a vállalkozásod karakteres megjelenésébenArchetípusok 1 » - A 12 archetípus közül az első hat tulajdonságainak leírása
Archetípusok 2 » - A maradék hat archetípus leírása