Miért a tiédet vennék meg? Miben különbözöl? Hogyan kommunikálod? Ölre menő küzdelem, örök vita. iPhone, vagy Samsung, Nikon, vagy Canon, Toyota, vagy Porsche? De mi is a különbség közöttük, melyik a jobb? Milyen paraméterek alapján döntenek a vásárlók?

Legyünk őszinték: semmi különbség. Mérnökként meggyőződésem, hogy a tartalom minden esetben kiváló. Nem is lehet ez másként, hisz piacvezetőkről beszélünk. De akkor miről vitáznak olyan elszántan a csoportok?

Azt gondolom, hogy igazából nem egymással vitáznak, hanem magukat próbálják ész érvekkel meggyőzni arról, hogy miért veszik meg azt a terméket, amelyiket. Nyilván van mérhető különbség két valami között, de egyik ebben jó, a másik abban. A lényeg csupán az, hogy a marketingesek jó munkát végeznek. Mert ez a bizonyos különbség a köntös, amibe csomagolva kapjuk a cuccot. Egy életérzést, egy hangulatot adnak el, amit mi megveszünk.

Egy kabát kiválasztását nehéz észérvekkel magyarázni. Megveszem, mert tetszik. De miért tetszik? Ha nem is tudatosul, de a reklámfotón egy magas, fiatal, motoron ülő, izmos srácon van hasonló, és mélyen megfogott ez a kép, hisz belül én is vagány vagyok, bukósisak nélkül szeretnék száguldozni, lányoknak füttyögni. Ő viszont egy elegáns, szövetkabátot vesz, mert neki jobban bejön az az érzés, amit egy másik képen lát, amin egy úriember épp egy elegáns nőt segít be egy nagy, fekete autóba.

Van aki emlékszik még a Marlboro reklámokra? A végtelen prérin lovagol egy cowboy. Szabadság, magány, vagányság, egy amerikai álom. És a Camel reklámokra? Ez is szabadság, vagányság, de egy sárga terepjáróban. A felfedezés szabadsága. Mérhetően ugyan mi lehetett a különbség a két dohány minősége között? Gyanítom, hogy szinte semmi. Fél mikron, vagy a kés vágásának a szöge… vagyis semmi.

Imádtam a hegyek között, hátizsákkal, sátorral barangolni. Csoda, hogy én Camelt szívtam? De ha nem másztam volna hegyeket, akkor is elaléltam azoktól a képektől, filmektől, ami a hegyekről, a sivatagról, a természettel való küzdelmekről szóltak. Ha nem másztam volna hegyeket, nekem akkor is a Camel jött volna be, mert olyan akartam lenni mint ők a reklámokban.

Szeretem a szépet. Az illatokat, a hangokat, a színeket, a formákat. Épp ezért hiába tudom, hogy vannak olyan paraméterek, amiben egy Apple termék elmarad a konkurenciától, meg sem hallom, és nem vennék csupán észérvek miatt mást. Mert nekem fontos az az érzés, hogy egy olyan terméket tartok a kezemben, aminek fejlesztésénél fontosak ezek az érzések. Nem tudom eldönteni, hogy ma még mindig az Apple a leginnovatívabb, a legszebb, a legjobb, viszont azt érzem, hogy ők egy olyan helyre pozícionálták magukat egykor, ami nekem fontos, amivel azonosulni tudok. Emiatt nagyon nagyot kellene csalódnom, hogy „elpártoljak” tőlük.

Amikor hatalmába kerít bennünket AZ ÉRZÉS, ugyanazért a valamiért akár több pénzt is hajlandóak vagyunk fizetni, ha a nekünk kedves logó van a dobozon. Mert abban a pillanatban, ahogy egy üzletben megjelenik az emóció, nem az ár lesz a legfontosabb tényező!

Lehet, hogy Te nem vagy marketinges, mégis fontos ezt megértened, ha honlapot akarsz készíteni, vagy készíttetni. Fontos, hogy a teljes megjelenésednek legyen üzenete, hogy a legapróbb részlet is ezt erősítse. Mert mindenkit nem tudsz megszólítani. Nagyon pontosan határozd meg, hogy ki a célcsoportod, hogy kinek akarod eladni a termékedet, szolgáltatásodat és célzottan hozzájuk, csak hozzájuk kommunikálj! Olyan színeket, olyan formákat, olyan szavakat használj, amivel el tudod érni ezeket az embereket.