Elkeseredett kezdők

Elkeseredett kezdők

2019-01-02T17:56:08+00:002018. december 30.|Kategória: Kezdőknek, Tippek|Címke: , , |

Szinte minden lelkes, kezdő vállalkozó előbb-utóbb szembesül azzal a problémával, hogy a honlapján meghirdetett terméket, szolgáltatást a kutya nem veszi. Ennek eredményeként egyesek be is fejezik a vállalkozásukat, mondván, hogy az ő cuccukra nincs szüksége a világnak. De valóban nincs?

Munkám során sok ilyen vállalkozóval találkozom. Amikor elkészül a honlap, még tele vannak energiával, de mivel a honlapokat egy ideig még követem, így látom, hogy néhány hónap múlva, hogyan fáradnak bele ebbe a kilátástalannak vélt harcba. Aki nem adja fel, még azok is nagyon elkeserednek, keresik a hibát, és legtöbbször arra jutnak, hogy a világ megérett a pusztulásra, hisz az ő minőségi dolgaik helyett az emberek inkább a silány holmikat választják. Én azt gondolom, hogy a probléma a paradigmáinkból adódik.

Mi is az a paradigma?

A paradigma egy mentális térkép, az ahogyan látjuk a körülöttünk levő világot.

Az eredményeink attól függenek, hogy mit teszünk, a cselekedeteink pedig attól, hogy hogyan látjuk a világot. Tehát a paradigmáink is hatással vannak az eredményeinkre, nem csak a tetteink. Általában, ha nem jönnek az eredmények, akkor többet dolgozom. Ez biztosan jó? Ha egy gyerek felcseréli a b és d betűket, akkor az a jó, ha lemásoltatok vele egy Dosztojevszkij regényt?

Egyszer láttam egy paradigmát magyarázó videót. Egy ember New Yorkban egy San Francisco térképpel próbált megtalálni egy üzletet. Persze nem sikerült neki eligazodni az utcák között. Felvette hát a nyúlcipőt és nagyobb teljesítményre kapcsolva, futva próbált jobb eredményt kihozni a helyzetből. Miért nem sikerült neki így sem? Mert nem a teljesítménye, hanem a paradigmája akadályozta. Ő feltételezte, hogy jó a térképe, keményebben dolgozott, mégsem jött az eredmény.

Tehát, ha valami nem úgy sikerül, ahogy elterveztük, javaslom, hogy elsőként az alapfeltevésünket vizsgáljuk meg. Azt gondolom, hogy bármi is a bizniszed, az okok általában ugyanazok.

Mindenki magából indul ki

Hogyan kezded a vállalkozást? Van egy jó ötleted, vagy szereted a munkád és egyik reggel úgy ébredsz, hogy akkor a saját főnököd akarsz lenni. És valóban, amit árulsz, az szuper, ráadásul tényleg egy piaci résre bukkantál.

Viszont tisztában kell azzal lenned, hogy marhára nem érdekel senkit sem az, amit csinálsz, sem az, amiről blogolsz. Ezek csak neked fontosak.

Nagyon szeretsz zabot hegyezni és tényleg jó is vagy benne, élvezed, amit csinálsz. Írsz egy bejegyzést arról, hogy hogyan vásároltál zabhegyezőt. Másnap egy történetet arról, milyen viszontagságok között vásároltál egy kötényt. Harmadik nap, hogyan sikerült könyvelőt találnod. Rábukkansz a neten egy videóra, ahogy ecuadori indiánok csodaszépen hegyezik a zabot, és megosztod, mert nagyon érdekes. És tényleg az, én végig is nézem, még lájkolom is. Másnap megint találsz egy tuti videót, megosztod. A harmadikat már nem nézem meg, mert számomra semmi újat, érdekeset nem fogok látni, az oldalad helyett inkább egy cuki kiskutya bohóckodását lájkolom.

Akkor én most igénytelen vagyok, aki inkább kutyusokat néz? Lehet, de nem biztos. Potenciális célközönséged vagyok, hisz szükségem van hegyezett zabra, de engem szólítottál meg? Az ecuadori indián inkább egy szakmabelinek lehete érdekes. A szakmai szavakat, fogalmazást sem értem és nem is túl izgalmas. A történeteidet meg majd akkor fogom olvasni, amikor ördögnórai magasságokba emelkedsz.

Tehát abból indultál ki, ami téged érdekel, nem pedig abból, ami engem. El akarsz adni és én meg is venném, ha elmondanád, ha meggyőznél arról, hogy miért van szükségem a cuccodra. Gondolkodj az én fejemmel!

Senki nem ismer

Attól, hogy van egy facebook oldalad, meg van egy honlapod még senki nem fog rád találni. Egy csepp vagy a tengerben. Csak akkor olvasgatom a posztjaidat, ha konkrétan téged kereslek. De ki tudja, hogy Te létezel? A barátaid, meg a rokonaid. Ők meg is nézik és hüledeznek, hogy milyen profi, szép munka. Fognak is vásárolni. Főleg, amikor látják a könnycseppet a szemed sarkában.

Hidd el, senkit nem érdekelsz! Ha nem tudnak rólad, akkor olyan, mintha nem is léteznél.

Szerinted hányan tudják, hogy vagy, hogy elindultál, hogy lehet tőled vásárolni? Nagyon sok idő, munka, hirdetési költség mire az emberek tudni fogják, hogy létezel. Fel kell építened a branded, ehhez pedig mélyen a zsebedbe kell nyúlnod.

Elkészítették a logód, az arculatod. Ez jó, mert már felismerhető vagy. Elkészül a facebook oldalad, a honlapod. Ez is jó, mert akkor van felület, ahol meg tudsz jelenni. De ahhoz, hogy ne csak a barátaid tudjanak rólad, oda kell vonzanod az embereket. Muszáj hirdetned! Ahhoz pedig, hogy a hirdetésed minél eredményesebb legyen, meg kell határoznod a célközönségedet és hozzájuk beszélni.

Rengeteg idő és pénz lesz letesztelni, hogy hogyan kommunikálj, a piros, vagy a zöld hirdetés a jobb. Vagyis az, hogy két hónap múlva még csak három ember volt, aki majdnem vett valami tőled, az igazából még semmit nem jelent.

Nem elegendő, hogy jó szakember vagy

Amikor az ember elkezd vállalkozni, azt gondolja, hogy értek hozzá, értékes dolgot adok. Ez igaz is, de ahogy fentebb láthattad, ez nem elég!

Szükséges, hogy jó szakember legyél, de ugyanilyen szükséges, hogy még öt-hat szakmában is jó legyél. Amikor a gyárban dolgoztál, ott mindenre volt ember. Most hogy egyedül vagy, mindent egyedül kell csinálnod. Te leszel a céged melósa, menedzsere, szélszese, marketingese, hr-ese, ügyfélszolgálatosa. Minden Te egy személyben.

De a legfontosabb, hogy vállalkozónak kell lenned! És így is kell gondolkodnod.

Ez azt jelenti, hogy ezt a sok szakmát mind meg kell tanulnod. Persze lesz könyvelőd, meg a honlapodat megcsináltatod, a szövegeidet majd megírja valaki, fizetsz egy marketingesnek a kampányaidért. Igen, ha van pénzed. Szóval el kell döntened, hogy kifizeted, vagy megtanulod. Ha pedig inkább tanulsz, akkor fogadd el, hogy később jönnek az eredmények.

Ne foglalkozz a statisztikákkal!

Komolyan! Semmi értelme tíz percenként megnézni, hogy hány ember látta az oldaladat. Fölösleges magad azzal stresszelni, hogy valaki leiratkozott a hírleveledről.

Mi értelme van annak, hogy elindultál és két hét múlva még csak ötvenen voltak rád kíváncsiak, akik közül kb negyvennyolc keresőmotor volt?

Hosszabb távon persze fontos a trendeket vizsgálni, hogy egy-egy kampány hogyan vonzott be embereket, hogy mikor volt sok leiratkozó. De ez két hét távlatában semmit nem mond.

Persze ha tudatosan vizsgálod valaminek a hatását, akkor elengedhetetlen a rövid távú elemzés is. De akkor annak legyen alapja. Párhuzamosan futtatsz három hirdetést és monitorozod, hogy melyik tetszik jobban a célközönségednek. Vagy azt vizsgálod, hogy általában meddig olvassák az emberek a honlapodat, mikor lépnek tovább.

Senki nem iratkozik fel a hírleveledre

Nagyon fontos, hogy aki egyszer már járt a honlapodon, azt valahogy később is meg tudtad szólítani. Fizettél érte, hisz a hirdetésedről kattintott át. Ha pedig már egyszer felfigyelt rád, akkor jó lenne megtartani.

Ezt mindenki tuja. De mivel is próbálod rávenni az érdeklődőket a feliratkozásra? Iratkozz fel hírlevelemre! Dehogy iratkozom! Így is minden nap kapok egy csomó szemetet.

Ha nincs semmi ütős dolog, amiért az ember szívesen megadná az e-mail címét, akkor nem is fogja. Ameddig nincs ilyen a tarsolyodban, addig ne szomorkodj azon, hogy nincsenek feliratkozók. Építsd a bizniszedet, tanulj, marketingelj, fejlessz terméket!

Foglalkozol a fb csoportoddal?

A fent említett ecuadori indián videó tetszett, ezért bekövetlek fb-on. Aztán jön a következő és a következő videó. Igazából már nem érdekel, de nem töröllek. Amikor megosztasz valami tényleg fontosat, akkor sem fogok megállni a hírfolyamom pörgetésével, hisz hozzászoktam, hogy tőled úgysem jön érdekes tartalom.

De még ha értékes is, amiket posztolsz, ha a kommunikáció csak egyoldalú, akkor az nem fog elkötelezett követőket eredményezni.

Ha nem foglalkozol velük, akkor ugyan lehet, hogy lesz sok követőd, de ők nem lesznek értékes követők. Ha be tudsz indítani beszélgetéseket, akkor viszont aktív lesz a csoportod. Az emberek egy része szeret beszélni, mások meg szeretik hallgatni, amikor beszélnek körülöttük.

A tartalmas, interaktív kommunikáció hatására az emberek úgy fogják érezni, hogy ismernek, hogy barátok vagytok, és jó itt lenni. Baráttal pedig szívesen üzletel az ember.

Ráadásul ha pörög egy csoport, azt szeretik az algoritmusok. Ha van élet a csoportodban, akkor azt sok embernek megmutatja a fb és a google is, hisz ott valami érdekes dolog történik, ők pedig ebből élnek. Viszont ha egy posztra jön három lájk, az gyorsan elvész a süllyesztőben, még a barátaid közül is kevesen fogják látni.

Ne szomorkodj!

Egy a lényeg: ne keseredj el! Egy stabilan működő vállalkozás beindítása években mérhető, egy-két hónap semmit nem jelent. Meg kell tanulnod vállalkozni, az pedig sok pofonnal jár. Ha kitartó vagy, ha akarod, akkor bármit elérhetsz, ha feladod, akkor viszont biztosan csak a csalódás marad.

A jobb ügyfélélmény érdekében az oldalon cookie-kat (sütiket) használunk. A sütik használatát az oldal böngészésével elfogadod További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close