Szerencsére mindenkinek akad megoldandó problémája, a vállalkozásunk pedig az emberek egy, vagy több konkrét problémájára ad megoldást. Semmi más dolgunk, minthogy ezeket az embereket megtaláljuk és meggyőzzük, hogy ezeket a mi segítségünkkel meg tudják oldani.

Kétféle probléma létezik. Az egyik azonnali megoldást követel. Engem néha vesekövek gyötörnek, ha fáj, szaladok is a patikába a görcsoldóért. Nem gondolkodom túl sokat, nem keresek alternatívákat, nem érdekel az ár. Azonnali megoldást akarok! Ebben az esetben lényegtelen, hogyan néz ki a weblap, milyen a marketing. Rohanok a legközelebbi patikába, Nospa-Algopirin kombót akarok minél hamarabb.

De ha nincs elképzelésem, hogy hol találok az ilyen azonnal megoldandó problémára megoldást, beütöm a google-be a keresőszavakat, és az első találatot megveszem, vagyis itt a minél jobb google helyezés lehet a döntő.

A másik, és ez a gyakoribb, amikor a problémám nem kíván azonnali megoldást, néha azt sem tudom, hogy a probléma létezik. Csak úgy böngészem a netet és valami felkelti a figyelmemet. Persze a probléma ekkor is létezik, csak nem fájdalmas, nem is gondolok rá. Reggelente futok és kényelmetlen, hogy a telefonomból a fülhallgató zsinórja körülöttem lobog. Nem akarom ezt a problémát megoldani, de véletlenül belefutok egy hirdetésbe, ahol bluetooth fülest ajánlanak. Hirtelen eszembe jut, hogy ez egy probléma, amivel reggelente küzdök. Rákkantintok az oldalra és elkezdem olvasgatni a cikkeket. Melyik miben jobb, szebb, stb. Valószínű, hogy nem fogom azonnal megvenni, de megjegyzem, hogy igen, ez jó volna nekem. Másnap, amikor futok és próbálom kibogozni magam a zsinórból eszembe jut, hogy tényleg jó volna. Aztán sok nap múlva rászánom magam, és veszek egyet.

De hol fogok vásárolni, melyiket veszem meg? Elkezdek újra keresgélni és valamilyen paraméterében a legjobbat választom, leginkább a számomra legjobb ár-érték arányút. De egyszer már láttam egy jó oldalt, bosszankodok hát, hogy nem jegyeztem meg. És ha Te költöttél arra a reklámra, ami felkeltette az érdeklődésemet, akkor Te is bosszankodhatsz, hogy miért nem téged választalak. Ha egyszer találtam olyan weboldal, amin megakadt a szemem, akkor oda biztosan szeretnék visszamenni. És ha már vásárolni akarok, akkor nagy eséllyel ott fogok. Hisz úgy érzem, hogy őket már ismerem, jobban megbízom bennük mint a legolcsóbban hirdető ismeretlenben.

Vagyis úgy építsük fel a marketing startégiánkat, hogy az érdeklődőink emlékezzenek ránk!

Emlékezni pedig akkor fognak, ha kapnak valamit tőlünk. Ha írok egy jó elemzést a bluetooth fülhallgatókról, hogy melyik miben jó, ha tudok teszteket mutatni, ha van, amiket ajánlok a futáshoz. Az általam preferált marketing erről szól: megszólítani az érdeklődőket és kialakítani velük egy hosszútávú, bizalmi viszonyt. Nem siettetni, de ott lenni, amikor eldöntötte, hogy most vásárol. És fontos, hogy ezt követően sem hagyhatjuk magára, hisz vásárolhat még tőlünk, de akár tovább is ajánlhat bennünket.

A következő lépcsőket szükséges bejárnunk, ahol ugyan lépésről lépésre szűkül az elérhető emberek csoportjának nagysága, viszont ezek az emberek a mi üzletünk szempontjából sokkal minőségibb, válogatottabb csoportot képeznek:

  • Az összes ember.
  • Nagyon pontosan meghatározzuk a célközönségünket, így célzottan hozzájuk tudunk kommunikálni, vagyis leválasztjuk az összes emberről a potenciális érdeklődőket.
  • A célközönség egy részének, az érdeklődőknek megakad rajtunk a szemük, és valami számukra is hasznos dologért akár még az elérhetőségüket is megadják.
  • Az érdeklődők egy része előbb-utóbb első vásárló
  • Ha ezután nem hagyjuk magára, van esélyünk, hogy visszatérő vásárlóvá váljon. Ez jó nekünk, mert olcsóbb egy már meglévő ügyfélnek újabb lehetőségekről kommunikálni mint új vevőknek hirdetni.
  • Ha sikerül elérnünk, hogy olyan ügyfélélményben részesítsük a vevőinket, hogy elégedett vásárlók legyenek, akkor van esélyünk, hogy tovább ajánljanak bennünket. Ennél jobb reklám pedig nem kell, hisz az emberek jobban hisznek egy barátnak mint a reklámoknak.

Ez merőben más a klasszikus marketing szemléletnél, hisz ott az a lényeg, hogy ha sikerül megszólítanunk a célcsoportot, akkor nekik azonnal el is adjunk. Ha nem sikerült eladnunk, akkor elveszítettük őket és máris koncentrálunk a következő reklámra, vevőre. A szív alapú marketing egyik lényeges eleme ezzel szemben, hogy ugyan még nem költött el nálam egy fillért sem a potenciális vevőm, én mégis adok neki valami olyan hasznos dolgot, amire tényleg szüksége van. Ha pedig sikerül így a bizalmába férkőznöm, akkor bízhatok abban, hogy megadja az elérhetőségét, hisz örömmel fogadja majd a tőlem érkező hasznos dolgokat.

A lényeg, hogy nem véletlenül talált rám. Van egy olyan problémája, amire én megoldást tudok adni. Ez a probléma ma még lehet, hogy nem olyan égető, hogy azonnal vásároljon, de idővel lehet, hogy megérik benne a döntés és akkor biztosan szívesebben fog tőlem vásárolni, akitől már kapott valamit és van bizalma felém mint egy idegentől.

Volt egy kollégám, aki rendelt egyszer egy webshopból egy wincsesztert, ami sosem érkezett meg, bebukta a pénzét. Tehát nem alaptalan a bizalmatlanságunk. Ha van egy olyan hely, akik már hónapok óta küldik a hírleveleiket, folyamatosan frissül a honlapjuk, azokban jobban meg fogunk bízni mint akikről még sosem hallottunk. Ha ezen az oldalon ténylegesen pénzben is kifejezhető értéket is kaptunk, akkor ez a bizalom még inkább elmélyül.

Azok aránya, akik egy reklám hatására azonnal vásárolnak, nem éri el a 20%-ot. Örülünk nekik, de egy reklámkampány nagyon drága és az a 80%, aki nem vásárolt, egy drága kampány eredményeként már megtalált bennünket. Nagyon fontos, hogy rájuk fókuszáljunk, hisz már elértük őket és ha ügyesek vagyunk, ettől a pillanattól kezdve gyakorlatilag ingyen kommunikálhatunk hozzájuk, és nagy részük előbb-utóbb vásárolni fog.

Fontos tehát úgy felépíteni a marketing stratégiánkat, hogy már az első találkozáskor kialakuljon a bizalom, valami olyan értékes dolgot tudjunk adni, amiért örömmel megadják az e-mail címüket. Ha ezekből a címekből egy jól karbantartott adatbázist építünk, akkor diszkréten, fölösleges zaklatásuk nélkül tudjuk fenntartani az érdeklődésüket. Ez az adatbázis pedig az automatizálás alapja.

Az adatbázisban tárolhatjuk, hogy mikor, honnan, melyik kampányunk vonzotta az érdeklődőt. Vásárolt-e már. Nem küldünk neki levelet, hogy jaj de jól járna az általunk forgalmazott indukciós főzőlappal, ha már megvásárolta ezt tőlünk. Viszont a vásárlást követően küldhetünk egy levelet, hogy elégedett-e a termékkel, a kiszállítással, sikerült-e üzembe helyeznie, ha problémája van, tudunk-e segíteni. Vagyis további kellemes élményekben részesíthetjük, és nagy esélyünk van rá, hogy egyszer majd edényeket is vásárol tőlünk.

A teljes folyamatot azonban nagyon pontosan szükséges megterveznünk, aminek alapfeltétele, hogy egy pontosan meghatározott marketing stratégiánk legyen. A megtervezett folyamatot pedig már lehet automatizálni. És itt nem csak a szoftverekre gondolunk. Ha egy új munkatárs jön a régi helyére, gyakorlatilag nem tud hibázni, hisz a folyamat egésze szabályozott.