Igen is, meg nem is. A vállalkozásod ragyogóan tud működni nélküle is. Pont ugyanúgy fogsz tudni autót szerelni, szappant gyártani, vagy a könyvelési díjadat kiszámlázni, akkor is, ha nincs logód, vagy a legegyszerűbb, fekete betűkkel írod le a céged, vagy terméked nevét. Miért fizetünk akkor mégis érte?

A példa kedvéért építsünk szappan bizniszt. Régóta készítesz már szappanokat, jólesik munka után, hétvégente egy kis kreativitás, szeretsz kísérletezni az anyagokkal. Egyik reggel úgy ébredsz, ellenállhatatlan vágyat érzel, hogy a saját készítésű szappanjaidat ne csak családi eseményeken add a szeretteidnek, hanem ebből élj. Vállalkozó leszel. Főzöd a szappanokat, kijársz mindenféle piacra, és mivel tényleg a szíved adod bele, így hamarosan törzsvásárlóid lesznek, keresnek Téged. Igen, Téged, mert veled azonosítják az illatot, a puhaságot, szeretnek veled beszélgetni. Magyarul Te adod el a cuccod.

Ha nem csak a rezsit szeretnéd tudni kifizetni, hanem nyaralni elmenni is, akkor több szappant kell eladnod. Ahogy egyre növekedik a vállalkozásod, már nem tudsz mindenhová elmenni, ahol a szappanjaid vevőre találnak, így már nem Te leszel a cég arca. De jó volna, ha valahogy így is rád ismernének. Ebben pedig a márka segít. De mi is ez a márka, márkázás, branding?

A szappant tőled szerették megvenni, a termék és a Te személyiséged vonzotta a vevőidet. A márka a céged számára ugyanilyen személyiség. Nem csupán a grafikus megálmodta színek, formák, hanem minden, ami rólad megjelenik, amit mondasz, amit és ahogyan teszel, amiben hiszel, amiért kiállsz. Amikor a vevőid megveszik a termékedet, akkor nem csupán egy logóval azonosulnak, hanem a cégeddel, azzal az életérzéssel, amit sugárzol. Egy grafikus nem tudja a márkádat felépíteni, csak az arculati elemek segítségével az alapokat letenni.

Az arculat egy szabályrendszer, amely meghatározza a vállalkozásod vizuális elemeinek gyűjteményét — színeket, betűtípust, elrendezéseket, arányokat stb.

Ezek a szabályok határozzák meg a vállalkozásod különféle felületeken történő megjelenését, így biztosítva, hogy egységes, következetes legyen. Vagyis biztosítja a márkaképed felismerhetőségét. Ilyen vizuális elemek például a logó, irodaszerek (névjegy, levélpapír), termékcsomagolás, ruházat, teherautó ponyva, irodai környezet, de ide tartozik a kommunikáció, vagy a hangok, dallamok is.

A logó egy arculati elem, a márkád egyetlen szimbólumba sűrített, beazonosítható jele, a cég egészének szimbóluma. Nem célja, hogy eladja, vagy akárcsak leírja a vállalkozásodat. Egyetlen célja a beazonosíthatóság, nem a magyarázat.

 

A világ egyik legismertebb márkája a Coca Cola. A logóját, melyet ma gyakorlatilag a világon mindenki felismeri, 1885-ben egy könyvelő tervezte. Nem feltétlenül szükséges, hogy el tudd olvasni a feliratot, tudod miről van szó, ha azt a pirosat, azokkal a fehér betűkkel látod. De a megjelenés nem csak a logóból áll. Ha csak az üveget látod, a formájáról akkor is tudod, hogy ez Coca Cola. Minden részlet gondosan ki van dolgozva, le van védve. Láthatod, a brand építéséhez hosszú időre van szükség, de a céged egyik óriási értékévé tud nőni. Persze lehet, hogy a vállalkozásod életében még nem érzed, hogy az arculatnak ekkora súlya lenne, de ma, amikor az internet segítségével nagyon olcsó belépni az online piacra, fontos, hogy a sok hasonló között felismerhető legyél, és hidd el, a vevőid örülnek majd, ha felismernek.

Amikor a piacon Te adod el a szappant, akkor név szerint téged fognak keresni. Pontosan így van ez a logóval is. A logó nem leírja a vállalkozásodat, hanem nevesíti azt, ezért fontos, hogy egyszerű, felismerhető, megjegyezhető legyen. Ahogy időbe telik, amíg a piacon név szerint szólítanak, a logónak is időre van szüksége, hogy bekerüljön a köztudatba, hogy ismerősként tekintsenek rá a vevőid.