Rád találnak? Kitűnsz a konkurenciáid közül? Van jól megfogalmazott célod, üzleti modelled? Ismered a vevőidet, biztosan hozzájuk kommunikálsz? Vannak leírt, határidőhöz rendelt terveid? Vagy csak az árral versenyezel?

Mi szükség a marketingre? A legtöbb embernek a marketing szó hallatán feláll a szőr a hátán. A marketingesek folyton zaklatnak, átvernek, lenyomják a torkodon azokat a dolgokat, amire neked egyáltalán semmi szükséged. Igen, ez a közvélekedés, és sajnos sok esetben ezek igaz állítások. De a marketing mégsem ez.

Nekünk, vállalkozóknak kötelességünk azon az általános vélekedésen változtatni, hogy a marketing az ördögtől való.

Vállalkozók vagyunk, abból élünk, hogy eladjuk a termékünket, szolgáltatásunkat. Eladni pedig akkor fogunk, ha tudnak rólunk, tudják, hogy mivel foglalkozunk, ehhez pedig szükségünk van arra, hogy megmutassuk magunkat. Persze nem mindegy, hogy hogyan, és ebben van a mi felelősségünk. Ha vaktában lövöldözünk, akkor tűnünk majd erőszakosnak. Ameddig nem ismerjük elég alaposan a saját vállalkozásunk működési modelljét, kicsi az esélyünk, hogy jól kommunikáljunk.

Valamiben jó vagy, szaktudásod van, van egy ötleted, amire a vállalkozásodat alapozod, valami olyan dolgot tudsz adni másoknak, amire nekik szükségük van. Ez egy fontos felismerés, de még kevés. Mindennél fontosabb, hogy legyen egy célod, amiért elkezded a vállalkozásodat. Egy olyan cél, ami folyton ott lebeg a szemed előtt, amiért hajlandó leszel lemondani egy haveri sörözést, képes leszel napi 12 órákat dolgozni. Sok pénzt szeretnél keresni? Igen, de nem ez az igazi cél, ez csak a jutalom. Keress egy konkrét célt!

Ha nem konkrét a cél, nehéz megvalósítási stratégiát gyártani hozzá. Ha konkretizálod a célodat, például jövő márciusban akarok egy új, fekete Maseratti Quattroportét vásárolni, akkor ez több szempontból is jó. Egyrészt, behunyod a szemed és el tudod képzelni, ahogy az autóddal suhansz egy olasz tengerparti úton, másrészt tudod, hogy mennyibe kerül egy ilyen autó, mennyi pénzt kell csinálnod, hogy meg tudd venni. Ehhez pedig már tervet tudsz készíteni.

Ha tisztában vagy a céljaiddal és az értékeiddel, erősségeiddel, gyengeségeiddel, a versenytársakkal, akkor elkészítheted az üzleti modelledet. Lényeges, hogy nem egy üzleti tervet! Az egy unalmas, nehezen olvasható valami, ami hasznos, de nekünk most másra lesz szükségünk. Egy bármilyen modell lényege, hogy egy bizonyos szempont szerint vizsgál egy adott működést, más szempontokat pedig figyelmen kívül hagy, így lesz egyszerű, áttekinthető, szemléletes. Nem veszünk el a részletekben.

Fontos, hogy ha szeretnél egy üzleti modellt, azt nem tudja helyetted senki megcsinálni, hisz nem ismeri a motivációidat, a képességeidet, a már működő vállalkozásodat. Ez egy közös munka, ahol neked is sok dolgod lesz. A következő kérdésekre keressük a választ:

  • Ki az ideális vevőd, célcsoportod?
  • Milyen értéket tudsz nyújtani az előzőekben meghatározott vevőidnek, milyen problémájukra tudsz megoldást?
  • Milyen módon éred el a potenciális vásárlóidat?
  • Hogyan tartod a kapcsolatot az ügyfeleiddel?
  • Milyen bevételi forrásaid vannak, milyen árazási stratégiát követsz?
  • Milyen tárgyi, szellemi, emberi, pénzügyi erőforrásokkal rendelkezel?
  • Milyen kulcstevékenységeket végzel?
  • Kik a partnereid?
  • Milyen a költségszerkezete a vállalkozásodnak?

Amikor kidolgoztuk ezeket a kérdéseket, egy olyan eszköz lesz a kezedben – ténylegesen, hisz falra akaszthatod –, ami összeköti a stratégiát az üzleti folyamatokkal, segít a hatékony tervezésben és támogatja a vezetői döntéseidet. Olyan definíciókat fog tartalmazni, amelyeket a cégednél mindenki ugyanúgy fog érteni.

A modell segítségével pedig már megtervezhető a marketing startégiád, hisz pontosan tudni fogod, hogy kihez, mit és miért kommunikálsz. Így olyan arculatod, honlapod lehet, ami a célcsoportodat szólítja meg. Nem leszel erőszakos, hisz azokat éred el, akiknek tényleg szüksége van rád, a termékedre.

A marketing stratégia megtervezése közben nagy hangsúlyt kell fektetnünk arra, hogy ne csak magára az értékesítésre figyeljünk, hanem előtte és utána is törődjünk az érdeklődőkkel, vevőkkel.

Egy érdeklődő nem véletlenül talál rád. Szüksége van arra, amit Te adni tudsz neki. Lehet, hogy nem vásárol azonnal, de ha törődsz vele (például hasznos információkkal segíted), amikor megérik benne a döntés, hogy vásároljon, akkor attól fog vásárolni, akiben megbízik, akitől már kapott valamit.

Vásárlói döntéseinknél a bizalom nagyon fontos. Ha nincs határozott elképzelésünk arról, hogy hol fogunk vásárolni, megkérdezzük a barátainkat. Ezért fontos az értékesítés alatti és utáni törődés a vevőkkel. Hogy olyan kiszolgálást kapjanak, amit nem vártak el. Ezt biztosan elmondják majd a barátaiknak!

Így a stratégia részeként tervezetten érintkezel az érdeklődőkkel, a vevőkkel, vagyis sokkal kevésbé leszel kiszolgáltatva a véletlennek.

A tervezésnek pedig nagy előnye lesz, hogy amikor a vevőd úgy dönt, hogy vásárol, akkor már ismer téged, megbízik benned, így jóval kevésbé lesz érzékeny az árra. Ameddig az árral versenyezel, addig összehasonlítanak a konkurenciáddal. Megnézik a paramétereket, az árat, és az akció alapján döntenek, így a saját bevételedet nyirbálod meg Te saját magad. Versenyezz a szolgáltatás minőségével! Hisz az autódat is ahhoz viszed, akiben megbízol, nem pedig a legolcsóbb szerelőhöz.